דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


תביעת ביטוח לפוליסה של מבוטחת שהתאבדה 

מאת    [ 14/07/2008 ]

מילים במאמר: 508   [ נצפה 2302 פעמים ]


גופתה של עודדה צמח נמצאה ללא רוח חיים. הסתבר כי התאבדה.

חייה של צמח היו מבוטחים בחברת הבטוח ציון. זו האחרונה סירבה לשלם את תגמולי הבטוח בטענה שהמבוטחת הפרה את חובת הגילוי כלפיה.

המנוחה היתה שרויה בדכאון קשה ורגשות אשם מזה שלוש שנים בשל פטירת בתה התינוקת שנולדה בלידה קשה. כל אותה תקופה היתה המנוחה נתונה למחשבות מוות כפיתיות ואף עשתה נסיונות להתאבד. היא קיבלה טיפולים פסיכיאטריים ותרופתיים.

מצב רפואי זה העלימה צמח מחברת הבטוח ציון. בהצהרת הבריאות שהוגשה מטעמה לחברה ענתה בשלילה על השאלה אם היא מצויה בטיפול של רופאים מקצועיים.

בית המשפט העליון קבע כי גם אם לא היתה בלבה של המנוחה כוונת מרמה הוא פוטר את חברת ציון מתשלום תגמולי הבטוח. זאת בהתבסס על הוראת החוק הקובעת כי חברת הבטוח פטורה מתשלום תגמולי ביטוח כאשר גם מבטח סביר אחר לא היה מתקשר באותו חוזה אף בפרמיה גבוהה יותר, אילו ידע את המצב לאמיתו.

שהרי זה מה שארע במקרה זה, קובע השופט דב לוין. אילו נודע לחברת ציון מצב בריאותה של המנוחה לאשורו ודבר ביקוריה אצל הרופאים המקצועיים בגין מצוקתה הנפשית ומחשבות ההתאבדות שפקדוה, היתה מסרבה, כמו כל מבטח סביר אחר, לבטח את המנוח בבטוח חיים ולו גם בפרמיה גבוה יותר.

כעת פנה השופט דב לוין לדון בטענה שהועלתה בפניו לפיה חברת ציון לא מסרה למנוחה את פוליסת הבטוח יחד עם טופס הצהרת הבריאות. בעניין זה קיימת הוראה מפורשת בסעיף 4 לחוק חוזה הבטוח הקובעת כי חברת הבטוח מנועה מלטעון להפרת חובת הגילוי אם תשובתו הכוזבת של המבוטח לא צורפה לפוליסה.

לכאורה מדובר בנוסח ברור ופשוט שאינו מצריך פרשנות. חברת בטוח אשר בהוצאת הפוליסה מתבססת על תשובותיו של המבוטח, חייבת לצרף את התשובות לפוליסה, כדי שהמבוטח ידע שהתשובות הן שהניעו את החברה להתקשר עמו בחוזה הבטוח.

אלא שהוראת החוק כפשוטה קוממה הן את השופט דב לוין בבית המשפט העליון והן את השופט אורי שטרוזמן, שדן בפרשת צמח בבית המשפט המחוזי. לפיכך הם סרבו ליישם אותה.

השופט שטרוזמן קובע כי מדובר - כלשונו - בהוראה קשה. "כשל מנהלי בצרוף העתק התשובה לפוליסה או טעות באי משלוחה למבוטח עשוי להקנות למבוטח תגמולים שלא היה זכאי להם בגלל תשובות כוזבות שנתן לשאלות של חברת הבטוח.

קנוניה בין מבוטח מתוחכם לפקיד החברה להכשלת משלוח הפוליסה לכתובת הנכונה - תסייע למבוטח בקבלת תגמולי ביטוח, אפילו אם השיב תשובות כוזבות בכוונת מרמה".

השופט דב לוין מחרה מחזיק אחר השופט שטרוזמן. אולם כדי להסביר את הסטיה מרצונו המפורש של החוק הוא נתלה באילן גבוה - פרופ' אורי ידין המנוח, אשר שמש בשעתו נסח החוקים של המדינה. השופט דב לוין מצטט את פרופ' ידין כאילו זה היה בדעה שיש לצמצם את פרשנותו של סעיף 4 לחוק ל"מקרים שמבטחים הסתמכו על תשובות של מבוטחים שלא היה ברור די הצורך אם באמת ניתנו על ידם ואם ניתנו בצורה ובפרטים שנטען על ידי המבוטח".

אולם עיון במקום המצוטט מגלה כי פרופ' ידין כלל לא מביע שם דעה שיש לצמצם כך את פרשנותו של סעיף 4.

האפשרות כי סעיף חוק ינוצל לרעה אינה צריכה להשפיע על צמצום תחולתו תוך פגיעה במבוטחים תמימים.

חבל שהקביעה החוקית הפשוטה לפיה חברת הבטוח אינה רשאית להעלות טענות מעבר לאמור במסמכים שנמסרו למבוטח, נותרה בספר החוקים ללא משמעות אופרטיבית.

מסמך 141
משרד עו"ד חיים קליר מתמחה בייצוג והופעה בבתי המשפט, במשפטי ביטוח ונזיקין. לפרטים נוספים ראה באתר המשרד http://www.kalir.co.il
המשרד ממוקם בבית שרבט, רחוב קויפמן 4 ת.ד. 50092 תל אביב 61500.
טלפון: 03-5176626, פקס: 03-5177078.
סלולארי: 054-4400005
למשרד סניפים במודיעין: 08-9714884
ובחיפה: 04-8524531



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב